Sale!
Original price was: RM28.00.Current price is: RM20.00.
Sale!
Original price was: RM35.00.Current price is: RM20.00.
Sale!

Buku Fizikal

Taufan Al-Aqsa

Original price was: RM20.00.Current price is: RM10.00.
Sale!
Original price was: RM20.00.Current price is: RM10.00.
Sale!
Original price was: RM40.00.Current price is: RM30.00.
Sale!
Original price was: RM70.00.Current price is: RM60.00.
Sale!
Original price was: RM310.00.Current price is: RM160.00.

Soalan

Assalamualaikum ustaz. Sebahagian orang, mereka sengaja melewatkan solat Isya’ bagi melakukan Qiyamullail atau Tahajjud. Apa hukum perbuatan seperti ini? Mohon pencerahan.

Jawapan

Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Ilahi atas pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kesudahan.

Pada asasnya, tahajjud bermaksud perbuatan berjaga malam dan meninggalkan tidur. Maka ia bererti, solat yang dilakukan pada waktu malam selepas daripada tidur. Atau dalam erti kata lain ia adalah Qiyamullail (mendirikan malam). Diletakkan juga penamaan qiyamullail itu pada solat yang dilakukan pada waktu malam sebelum tidur. Dari segi istilah, tahajjud bererti: Solat sunat pada waktu malam setelah daripada tidur.[1]

Solat tahajjud mempunyai kedudukan yang istimewa dalam Islam. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ؛ صَلَاةُ اللَّيْلِ

Maksudnya: “Sebaik-baik solat setelah solat fardhu ialah solat malam.”[2]

Ibn Rajab berkata: “Waktu tahajud di malam hari adalah sebaik-baik waktu pelaksanaan solat sunat. Ketika itu hamba semakin dekat dengan Tuhannya. Waktu tersebut adalah saat dibukakannya pintu langit dan terkabulnya doa. Saat itu juga adalah waktu untuk mengemukakan pelbagai hajat kepada Allah SWT.”[3]

Dalam menjawab persoalan di atas, kami mulakan dengan menjelaskan berkenaan tempoh masa bermula dan berakhirnya waktu isyak sebagaimana yang telah dibincangkan oleh para fuqaha.

 

Waktu Bermula Solat Isyak

Menurut pendapat muktamad di dalam mazhab Imam al-Syafie, waktu bermulanya isyak adalah ketika hilangnya (tidak kelihatan) jalur merah di atas ufuk langit. Iaitu ketika tamatnya waktu solat maghrib.[4]

Pendapat ini adalah berdasarkan beberapa riwayat daripada Nabi SAW. Berikut kami nyatakan beberapa riwayat yang berkaitan dengan isu ini.

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas R.anhuma Rasulullah SAW bersabda:

وَصَلَّى بِيَ الْعِشَاءَ حِينَ غَابَ الشَّفَقُ

Maksudnya: “Dan Jibril A.S. solat isya’ bersamaku ketika mana hilangnya garisan merah di ufuk.”[5]

Di dalam riwayat yang sama, Nabi S.A.W bersabda:

وَصَلَّى بِيَ الْعِشَاءَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ

Maksudnya: “Dan dia (Jibril) solat isya’ bersamaku sehingga satu pertiga malam.”[6]

Dalam sebuah riwayat daripada A’isyah R.anha, Rasulullah S.A.W bersabda:

‏ صَلُّوهَا فِيمَا بَيْنَ أَنْ يَغِيبَ الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ

Maksudnya: “Solatlah kalian (waktu Isya’) dalam tempoh hilangnya garisan merah sehinggalah satu pertiga malam.”[7]

Berdasarkan beberapa hadis di atas, jelas bahawa Rasulullah SAW mengatakan bahawa waktu bermulanya solat isya’ adalah ketika mana hilangnya garisan merah di atas langit.

Adapun menta’khirkan jika bersebab seperti pengajaran ilmu, maka ianya dibolehkan.

Waktu Berakhir Solat Isya’

Dalam hal ini, para ulama berbeza pendapat kepada tiga pandangan. Ianya seperti berikut:

Pertama: Solat Isyak tamat pada hujung 1/3 pertama malam.

Kedua: Solat isyak berakhir pada separuh malam.

Ketiga: Solat isyak tamat sehingga terbit fajar sadiq.[8]

Pendapat yang muktamad di dalam mazhab al-Syafie menyatakan: Tamatnya waktu isyak ialah apabila terbitnya fajar sadiq. Adapun waktu ikhtiyar (terbaik; terpilih) untuk menunaikan solat isyak ialah sehingga sepertiga malam, dalam pendapat lain, sehingga pertengahan malam. Ini berdasarkan sabda Nabi S.A.W:

لَوْلاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لأَمَرْتُهُمْ أَنْ يُؤَخِّرُوا الْعِشَاءَ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ أَوْ نِصْفِهِ

Maksudnya: “Sekiranya aku tidak risau akan memberatkan umatku, nescaya aku akan perintahkan mereka untuk melewatkan isyak sehingga satu pertiga malam atau separuh malam.”[9]

Kemudian waktu jawaz (dibolehkan solat) berlangsung sehingga sebelum waktu subuh. Ada juga sebahagian ulama yang berkata makruh melewatkan solat Isyak melepasi separuh malam kerana keluar daripada khilaf.[10]

Melewatkan Isyak untuk Melakukan Qiyamullail

Kami berpandangan, sekiranya dilewatkan solat isya’ dengan sebab pembelajaran, atau sekiranya solat tersebut dilewatkan kerana menjangkakan kehadiran jemaah yang lebih ramai maka dibolehkan untuk melakukan hal tersebut.

Sebaliknya, jika tiada sebarang keperluan untuk dilewatkan solat, serta didapati jemaah telah berhimpun di masjid atau surau pada awal waktu solat, maka itu lebih utama berdasarkan keumuman sabda Nabi S.A.W kepada Abu Zar R.A:

كَيْفَ أَنْتَ إِذَا بَقِيتَ فِي قَوْمٍ يُؤَخِّرُونَ الصَّلاَةَ عَنْ وَقْتِهَا قَالَ قَالَ مَا تَأْمُرُ قَالَ صَلِّ الصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا

Maksudnya: “Bagaimanakah akan kamu lakukan sekiranya kamu berada bersama-sama kaum yang melewatkan solat dari waktunya?” Lalu Abu Zar berkata: “Apa yang kau perintahkan (wahai Rasulullah)?” Jawab Rasulullah SAW: “Solatlah kamu pada waktunya.”[11]

Juga berdasarkan sabda baginda SAW dalam menjawab persoalan Abdullah bin Mas’ud R.A:

أَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ ؟ قَالَ : الصَّلاةُ عَلَى وَقْتِهَا

Maksudnya: Amalan apakah yang paling Allah sukai? Jawab Nabi SAW: Solat pada awal waktunya.[12]

Akhir kalam, dalam hal ini kami berpendapat bahawa lakukanlah solat isyak secara berjamaah. Ini kerana perbuatan tersebut juga dianggap sebagai qiyamullail serta diberikan ganjaran sesiapa yang solat bersama imam sehingga imam selesai maka dituliskan ganjaran untuknya pahala qiyam sepanjang malam.

Wallahu a’lam.

Bertarikh: 8/12/2021 bersamaan 4 Jamadil Awal 1443H

[1] Lihat al-Mu’tamad fi Fiqh al-Syafie, 1/387

[2] Riwayat Muslim (1163)

[3] Lihat Lata’if al-Ma’arif, hlm. 77

[4] Lihat al-Mu’tamad Fi Fiqh al-Syafie, al-Zuhaili, 1/167

[5] Riwayat Abu Daud (393)

[6] Riwayat Abu Daud (393)

[7] Riwayat al-Nasaie (536)

[8] Lihat Sahih Fiqh al-Sunnah, 1/215

[9] Riwayat al-Tirmizi (167)

[10] Lihat al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie, 1/167

[11] Riwayat Muslim (648)

[12] Riwayat al-Bukhari (527)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *