Memoir

Al-Mawaqif #7: SOSMA Amendment: Between Fiqh and Reality

Mukadimah Alhamdulillah, praise and gratitude to Allah SWT for His countless blessings for us all. Praise and salutations to our beloved Prophet Muhammad PBUH, his family, companions and all those who follow his footsteps until the Last Day. On 27th July 2022, a Special Meeting of the National Assembly was held to specifically discuss and approve the motion regarding Act 747: Security Offenses (Special Measures) 2012...

#8 Penghinaan Terhadap Agama Islam

Mukadimah Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Ilahi atas pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kesudahan. Islam sangat melarang seseorang itu mencela agama lain. Hal ini kerana ia akan menimbulkan kemarahan penganutnya dan akan menyebabkan mereka bertindak balas dan...

Bab 68: Sampai Bila?

“Arwah pernah berpesan dan amanahkan kepada saya dan adik-beradik supaya menjaga isteri, anak-anaknya serta syarikat miliknya setelah dia meninggal dunia,” kata adik bongsu Allahyarham...

Bab 67: Vape dan Rokok

“Apabila vape dikenakan cukai, adakah Mufti Wilayah akan tetap memfatwakan ianya haram…Aku nak tengok sejauh mana dia tetap dengan fatwa dia!” “Pandai-pandai je kau ni....

MH370

“Makin sibuk ye Zul sejak jadi Mufti?”, tanya Sarah kepada Tok Aki. Pisang goreng di tangan kanannya disuap ke dalam mulut. “Hmm…macam tulah. Siang di...

Bab 65: Kunjungan Istimewa Daripada al-Azhar

“Ustaz, ana baru dapat call. Syeikh Usamah al-Azhari berhajat nak ziarah ustaz hari Ahad ni.”, kata Hashim ketika sedang memandu. Zulkifli yang berada di...

Mata Air Al-Kafur Buat Guru Kami, Al-Farfour

Mikrofon dibuka dan Syeikh Dr. Muhammad Abdullatif Soleh al-Farfour bersuara. “Zulkifli telah berjaya menyiapkan tesis ini dengan amat baik dan memenuhi prasyarat awal untuk...

Bab 63: Manhaj Umum dalam Fatwa

Sejak awal pelantikan sebagai Mufti Wilayah Persekutuan, Zulkifli sudah menyusun metodologi yang jelas bagi fatwa dan pandangan hukum yang dikeluarkan oleh beliau. Inilah profesionalisme...

Bab 62: Meninggalkan atau Ditinggalkan

“En. Hilmi, boleh tak ana nak tengok sikit web kita?”, tanya Zulkifli kepada Penolong Mufti Bahagian Khidmat Sokongan semasa pertemuan di biliknya. “Baik. Sekejap ya...

Bab 61: Hari Pertama Sebagai Mufti

Pagi ini tidak seperti pagi kebiasaannya. Selesai solat Subuh, Zulkifli menyarung jubah putih, kakula, dan serban al-Azhar. Teringat kisah beberapa tahun lalu ketika Zulkifli...

Bab 60: Tanggungjawab, Bukan Kemuliaan

Prolog II Alhamdulillah telah selesai jilid pertama yang menghimpunkan 59 bab, catatan memoir kehidupan saya bermula sejak lahir sehingga menamatkan perkhidmatan di USIM. Para pembaca...

Bab 59: Bekerja Dari Rumah

“Seterusnya dipersilakan Yang Berbahagia Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Ahli Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji untuk membentangkan kertas kerjanya yang bertajuk Pelaksanaan Sa’ie di Mas’a yang...

Bab 58: Dia Ibuku

“Zul ni dari kecik dop bulih makang ikang muroh-muroh. Ye dok leh gi. Kalu ikang mahal, memang ye wehhi. Pesengang orang-orang besor doh…. Terngiang-ngiang...

Bab 57: Permulaan Bagi Sebuah Perjalanan

“Ustaz. Ana rasa ustaz kena tukar kereta dah ni. Hehehe…”. Hasrulnizam cuba berseloroh apabila melihat barisan kenderaan besar di ruang parkir yang disediakan penganjur....