Mukadimah
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Pada 7 Januari 2025, dunia dikejutkan dengan peristiwa kebakaran besar di Los Angeles. Walaupun penulisan ini dibuat pada 27 Januari 2025, api masih membakar tanpa henti, meskipun berskala kecil. Peristiwa ini tercatat sebagai salah satu tragedi kebakaran paling dahsyat dalam sejarah Amerika Syarikat, dan mungkin juga dunia.
Liputan akhbar dan media massa melaporkan pelbagai sudut berkenaan tragedi ini. Kebakaran tersebut telah meragut lebih daripada 27 nyawa dan memusnahkan ribuan hektar tanah, termasuk rumah-rumah mewah, pelbagai kedai, gudang, pejabat, sekolah, dan bangunan lain. Anggaran kerugian amat menggerunkan. Namun, itulah sebahagian daripada ketentuan dan kuasa Tuhan. Tiada siapa yang mampu menghalangnya. Benarlah firman Allah SWT:
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ
Maksudnya: “Sesungguhnya keadaan kekuasaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ‘Jadilah engkau!’, maka ia terus menjadi.”
(Surah Yasin: 82)
Ibn Kathir menjelaskan: Iaitu Dia memerintahkan kepada sesuatu hanya dengan satu perintah, tidak perlu pengulangan dan penguat. (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 6/664) Al-Syaukani pula menyatakan, bahawa kekuasan Allah SWT itu begitu sempurna, di mana jika Dia berkehendak kepada sesuatu perkara, Dia hanya perlu menyebut “jadilah” dan ia akan terus terjadi tanpa perlu bergantung kepada suatu perkara yang lain. (Lihat Fath al-Qadir, 4/546)
Ambang Kebakaran di Los Angeles
Pada 2 Disember 2024, Donald Trump, Presiden Amerika Syarikat yang bakal dilantik, mengeluarkan kenyataan yang mengejutkan dunia. Dengan tegas, beliau menyatakan bahawa jika tebusan yang ditahan oleh Hamas di Gaza tidak dibebaskan sebelum beliau memegang jawatan pada 20 Januari 2025, tindakan balas yang “besar-besaran” akan dilancarkan di Timur Tengah. Trump berjanji bahawa mereka yang bertanggungjawab akan berdepan hukuman yang paling berat dalam sejarah Amerika Syarikat.
Kenyataan ini membawa perubahan mendadak dalam pendekatan dasar luarnya terhadap konflik Israel-Palestin. Semasa kempen pilihan raya, Trump sering berjanji untuk membawa keamanan di Timur Tengah, tetapi jarang memberikan butiran tentang bagaimana beliau akan mencapainya. Ancaman terbaru ini mencerminkan perubahan nada—daripada diplomasi kepada pendekatan yang lebih agresif.
Reaksi terhadap kenyataannya hadir dari pelbagai arah. Presiden Israel, Isaac Herzog, menyambut baik ucapan tersebut, berharap agar tebusan dapat kembali ke pangkuan keluarga mereka dengan selamat. Namun, kenyataan Trump tidak memberikan penjelasan terperinci mengenai jenis tindakan yang dirancang atau siapa yang bakal menjadi sasaran. Ia juga tidak menyentuh soal penderitaan rakyat Palestin yang terkesan oleh operasi ketenteraan di Gaza, mencetuskan persoalan tentang bagaimana pendekatan ini akan mempengaruhi situasi kemanusiaan di kawasan tersebut.
Sementara itu, jauh dari arena politik antarabangsa, Golden Globe Awards 2025 menjadi topik hangat atas sebab yang berbeza. Nikki Glaser, seorang pelawak terkenal, mencipta sejarah sebagai wanita pertama yang menjadi pembawa acara solo di anugerah berprestij tersebut. Namun, malam yang sepatutnya penuh kemegahan itu bertukar menjadi kontroversi apabila Glaser melontarkan kenyataan yang dianggap menghina Tuhan.
Dalam nada sinis, Glaser mempersoalkan mengapa tiada sebutan tentang Tuhan dalam ucapan penerimaan sepanjang separuh pertama acara tersebut. “Tuhan, Pencipta alam semesta, langsung tidak disebutkan,” katanya, sebelum menambah dengan pedas bahawa hal ini “tidak mengejutkan di sebuah bandar yang tidak bertuhan.” Ucapannya segera mencetuskan perdebatan di media sosial, membelah pandangan masyarakat. Ada yang menganggapnya sebagai kritikan terhadap sekularisme Hollywood, manakala yang lain melihatnya sebagai penghinaan terhadap nilai agama.
Dalam suasana penuh kontroversi ini, firman Allah SWT dalam Surah al-Isra’ ayat 16 terasa begitu relevan:
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا
“Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.”
Al-Syaukani berkata: Firman Allah, ‘وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا’, Yakni Kami akan perintahkan mereka untuk melakukan ketaatan dan kebaikan, namun mereka melakukan maksiat dan melakukan kejahatan. Terdapat pendapat yang menyebut bahawa, yang dimaksudkan dengan ‘أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا’ adalah, yakni Kami akan memperbanyakkan orang-orang yang melakukan kefasikan di negeri tersebut. Makna ‘مُتْرَفِيهَا’ adalah orang-orang yang mendapat kenikmatan, yang terlena dalam kenikmatan mereka. Mereka adalah orang yang bertindak dengan sewenang-wenangnya dan juga penguasa yang zalim serta orang-orang kaya yang fajir. (Lihat Fath al-Qadir, 4/53)
Perbandingan Antara Kebakaran di Los Angeles dengan Gaza
Pada 7 Januari 2025, dua peristiwa besar berlaku serentak: kebakaran hutan yang dahsyat di Los Angeles dan ucapan tegas oleh Presiden Amerika Syarikat yang baru dipilih, Donald Trump, mengenai Gaza. Kebakaran di Los Angeles menyebabkan kemusnahan besar, dengan anggaran kerugian ekonomi antara $250 bilion hingga $275 bilion, menjadikannya salah satu bencana alam paling mahal dalam sejarah AS.
Kebakaran ini mengakibatkan pemindahan lebih daripada 150,000 penduduk dan kemusnahan sekurang-kurangnya 12,000 rumah dan pejabat.
Pada hari yang sama, Donald Trump mengeluarkan kenyataan keras mengenai situasi di Gaza, mengancam bahawa akan ada “neraka yang akan dibayar” jika tebusan yang ditahan di Gaza tidak dibebaskan sebelum pelantikannya pada 20 Januari.
Kenyataan ini menekankan pendirian tegas pentadbiran baharu AS terhadap konflik di Timur Tengah.
Dari segi perbandingan kerugian, kebakaran di Los Angeles menyebabkan kerugian ekonomi yang jauh lebih besar berbanding konflik di Gaza. Anggaran kerugian akibat perang di Gaza mencapai sekitar $67.57 bilion menjelang akhir 2024.
Ini menunjukkan bahawa kerugian di Los Angeles adalah hampir empat kali ganda lebih besar daripada di Gaza. Namun, perlu diingat bahawa tempoh konflik di Gaza berlangsung selama 15 bulan, manakala kebakaran di Los Angeles berlaku dalam tempoh yang lebih singkat.
Dari segi keluasan kawasan yang terjejas, kebakaran di Los Angeles membakar kawasan seluas 9,596 hektar (23,713 ekar) hanya di kawasan Palisades sahaja, dengan hanya 14 peratus berjaya dikawal pada 14 Januari.
Sebaliknya, di Gaza, dua pertiga daripada struktur pra-perang – lebih daripada 170,000 bangunan – telah rosak atau musnah, yang mewakili sekitar 69 peratus daripada jumlah struktur di Semenanjung Gaza.
Walaupun kawasan fizikal yang terjejas di Gaza mungkin lebih kecil, kepadatan penduduk dan infrastruktur yang padat menyebabkan kesan kemusnahan lebih mendalam.
Kedua-dua peristiwa ini memaksa penduduk terjejas untuk mencari perlindungan sementara. Di Los Angeles, lebih daripada 150,000 penduduk terpaksa dipindahkan dan mencari tempat perlindungan sementara akibat kebakaran.
Di Gaza, konflik yang berpanjangan menyebabkan ratusan ribu penduduk kehilangan tempat tinggal, dengan ramai yang tinggal di khemah dan tempat perlindungan sementara.
Kedua-dua situasi ini menekankan keperluan mendesak untuk bantuan kemanusiaan dan sokongan pembinaan semula bagi komuniti yang terjejas.
Tafsir Surah al-Baqarah Ayat 166
api membakar dengan maraknya, menyapu segala yang ada di hadapannya. Rumah-rumah, bangunan, dan pepohonan terbakar habis, meninggalkan hanya sisa-sisa abu. Kejadian yang melanda kota besar itu bukan sahaja memusnahkan harta benda, tetapi juga membawa ketakutan yang mendalam kepada penduduknya. Api yang marak seolah-olah menyimbolkan sesuatu yang lebih besar daripada sekadar bencana alam. Ia adalah peringatan, sebuah perumpamaan yang terdapat dalam Al-Quran yang menceritakan tentang “angin panas yang disertai api.”
Surah al-Baqarah, ayat 166, mengingatkan kita tentang bagaimana musibah besar dapat terjadi secara mendadak, dengan menghancurkan segala yang kita miliki, pada saat kita sangat memerlukannya. Firman Allah SWT berbunyi:
أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَن تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
Maksudnya: Adakah seseorang di antara kamu suka mempunyai sebuah kebun dari pokok tamar (kurma) dan anggur, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ia juga mempunyai dalam kebun itu segala jenis buah-buahan, sedang ia sudah tua dan mempunyai banyak anak cucu yang masih kecil, lalu kebun itu diserang oleh angin taufan yang membawa api sehingga terbakarlah ia? Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan, supaya kamu berfikir (dan mengambil iktibar).”
(Surah al-Baqarah: 166)
Bayangkan, seseorang yang telah lama bekerja keras membina sebuah kebun yang indah dan subur. Kebunnya penuh dengan pohon kurma, anggur, dan pelbagai buah-buahan yang mengalirkan sungai-sungai kebahagiaan. Pada usia tua, ketika tubuh sudah tidak lagi sekuat dahulu, kebunnya adalah satu-satunya harapan untuk menyara hidup, terutama dengan anak-anak kecil yang masih belum berdaya. Namun, tiba-tiba datang angin yang sangat kuat, disertai dengan api yang menghanguskan segala-galanya. Kebun yang pernah menjadi kebanggaan dan sumber kehidupan itu musnah dalam sekelip mata.
Inilah yang dimaksudkan dengan perumpamaan ini. Allah SWT menggambarkan betapa tragisnya kehilangan yang tidak terduga, apatah lagi ketika seseorang berada dalam keadaan sangat memerlukan.
Ibn Kathir berkata: Allah SWT berfirman: (Kemudian datanglah masa tua kepada orang itu, sedang dia mempunyai keturunan yang masih kecil-kecil. Maka kebun itu ditiup oleh angin yang sangat kencang, yang mengandungi api, lalu terbakarlah kebun itu). Ayat ini menggambarkan kebun tersebut musnah sepenuhnya, buah-buahannya terbakar dan pohon-pohonnya hancur binasa. Keadaan ini sangat tragis dan membawa pengajaran besar. (Lihat Tafsir al-Quran al-’Azim, 1/233)
Namun, lebih daripada itu, ayat ini memberi kita peringatan yang lebih mendalam. Al-Syaukani berkata: Maksud daripada (الإعْصَار) ialah angin kencang yang bertiup dari bumi menuju ke langit seperti tiang. Angin ini disebut juga sebagai Zauba’ah (angin puting beliung). Jika terdapat api dalam angin tersebut, ia akan menyebabkan pepohonan terbakar. Ayat ini memberikan perumpamaan kepada orang yang melakukan kebaikan tetapi disertai dengan sesuatu yang menghapuskan pahalanya. Pada hari kiamat, ketika dia sangat memerlukan pahala amal tersebut, amal itu ibarat makanan yang tidak memberikan manfaat – tidak menggemukkan dan tidak mengenyangkan. Seperti keadaan orang yang kehilangan kebun itu, begitulah sifat orang tersebut. (Lihat Fath al-Qadir, 1/411)
Syeikh al-Sa’di pula menjelaskan: Perumpamaan kedua ialah tentang seseorang yang membelanjakan hartanya kerana Allah, namun kemudiannya dia mengiringi amal itu dengan mengungkit-ungkit pemberiannya atau menyakiti hati penerimanya. Atau mungkin juga dia melakukan sesuatu yang membatalkan amalnya itu. Keadaan seperti ini diumpamakan seperti seorang pemilik kebun yang ditimpa oleh “angin kencang yang membawa api,” sehingga kebunnya terbakar habis.
Padahal dia memiliki anak-anak yang masih kecil lagi lemah, sedangkan dirinya pula sudah tua dan tidak berdaya. Situasi sebegini adalah keadaan yang sangat mencabar. Oleh sebab itu, Allah menggambarkan perumpamaan ini melalui firman-Nya: “Apakah ada antara kamu yang ingin…” hingga akhir ayat. Perumpamaan ini disampaikan dengan bentuk pertanyaan untuk menimbulkan rasa takut dan kesedaran dalam kalangan orang yang menerima mesej (ayat ini).
Musibah seperti ini amat besar, kerana kemusnahan yang berlaku secara mendadak telah menghilangkan keindahan pepohonannya serta kemanisan hasil buah-buahannya. Tambahan pula, kejadian ini berlaku ketika dia sangat memerlukan hasil kebun tersebut untuk menyara kehidupannya dan anak-anaknya yang masih kecil, yang tidak mampu membantunya meringankan beban.
Subjek dalam perumpamaan ini ialah individu yang beramal kerana Allah, tetapi kemudian membatalkan amalnya melalui sikap dan tindakan yang bercanggah dengan keikhlasan. Keadaan ini menyerupai nasib pemilik kebun tadi, yang kehilangan segalanya ketika dia berada dalam situasi amat memerlukan. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman, hlm. 282)
Apa yang berlaku dalam kehidupan ini tidaklah berbeza dengan apa yang digambarkan dalam ayat tersebut. Kita sering terdedah kepada ancaman kerugian dalam amal soleh, di mana segala usaha kita dalam beramal boleh hilang disebabkan oleh perbuatan yang bercanggah dengan niat asal yang ikhlas. Seperti seorang yang kehilangan kebunnya pada saat paling memerlukan, kita juga mungkin kehilangan segala yang kita kumpulkan dalam bentuk amalan baik, jika kita tidak berhati-hati dengan niat dan sikap kita.
Begitu juga dengan orang-orang yang beramal semata-mata untuk mendapatkan pujian atau menunjukkan kebesaran diri. Mereka mungkin akan mendapat hasil yang kelihatan pada masa itu, tetapi pada akhirnya, di hadapan Allah SWT, segala amalan mereka tidak lebih dari angin yang membawa api—terbakar dan musnah.
Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili berkata: “Apakah salah seorang daripada kamu suka jika dia memiliki sebuah kebun yang dipenuhi pokok-pokok kurma dan anggur, di mana di bawahnya mengalir sungai-sungai, serta terdapat pelbagai jenis buah-buahan? Kemudian, apabila dia mencapai usia tua – satu keadaan di mana dia sangat memerlukan hasil kebun itu kerana sudah tidak mampu bekerja – sedangkan dia mempunyai anak-anak kecil yang masih belum berupaya membantu. Dalam keadaan serba lemah itu, tiba-tiba kebunnya dilanda angin kencang yang membawa haba yang sangat panas dan debu-debu tebal sehingga menjadi seperti tiang-tiang api; yakni angin taufan yang memusnahkan kebun tersebut. Demikianlah perumpamaan bagi perbuatan infak orang-orang munafik yang akan lenyap begitu sahaja pada hari kiamat, iaitu pada waktu mereka sangat memerlukan ganjaran daripada infak tersebut. Begitulah Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya melalui perumpamaan dan pengajaran supaya kamu semua memikirkan tentang kefanaan dunia dan kekekalan akhirat.” (Lihat Tafsir al-Wajiz, hlm. 419)
Kini, apabila kita melihat berita tentang kebakaran yang berlaku di Los Angeles, ia bukan sekadar berita bencana alam. Ia adalah satu peringatan yang besar, mengingatkan kita akan hakikat kefanaan dunia dan kekekalan akhirat. Api yang marak itu, membawa pelajaran yang lebih dalam daripada sekadar kerugian harta benda. Ia mengingatkan kita bahawa dalam hidup, kita sering terdedah kepada risiko kehilangan—baik dalam bentuk kekayaan, kesihatan, atau bahkan amalan kita.
Sebagai manusia, kita perlu sentiasa berhati-hati dan bijaksana dalam setiap perbuatan kita. Seperti kebun yang telah dibina dengan penuh usaha, amalan kita juga perlu dijaga dengan ikhlas dan niat yang tulus. Jangan sampai kita berada dalam keadaan yang sangat memerlukan, hanya untuk mendapati bahawa segala yang kita kumpulkan hilang begitu sahaja, seperti kebun yang terbakar dalam sekelip mata.
Bersama dengan itu, marilah kita merenung dan bertanya pada diri sendiri—adakah kita benar-benar menjaga setiap amal kita dengan ikhlas, tanpa sebarang pengharapan selain daripada keredaan Allah SWT? Dan semoga, kita tidak menjadi seperti pemilik kebun yang kehilangan segalanya di saat paling memerlukan.
Al-Mawqif
Saya ingin menzahirkan simpati kepada seluruh mangsa yang terlibat dalam kebakaran di Los Angeles. Tragedi kebakaran yang melanda Los Angeles pada Januari 2025 tidak sekadar sebuah bencana alam biasa. Ia adalah satu manifestasi kegagalan moral dan kezaliman yang berakar umbi dalam sistem yang lebih besar – dasar tidak berperikemanusiaan dan penindasan yang menjadi ciri pentadbiran global, khususnya Amerika Syarikat
- Dasar Amerika Syarikat Dalam Pengurusan Bencana
Amerika Syarikat sering digambarkan sebagai sebuah negara maju dengan keupayaan teknologi dan ekonomi yang luar biasa. Namun, tragedi kebakaran Los Angeles telah mendedahkan kecacatan dalam sistem pengurusan bencananya. Pengurangan peruntukan kepada Jabatan Bomba Los Angeles sebanyak $17 juta serta kelemahan infrastruktur air di kawasan berbukit seperti Pacific Palisades menunjukkan bahawa Amerika Syarikat tidak bersedia sebaiknya untuk menjaga keselamatan rakyatnya.
Ironinya, negara yang sanggup membelanjakan lebih $3.5 trilion untuk peperangan di Timur Tengah, termasuk di Gaza, gagal menyediakan sumber asas untuk melindungi nyawa dan harta benda rakyatnya sendiri. Ketidakupayaan untuk memadamkan api ini mencerminkan keutamaan politik Amerika Syarikat yang tidak seimbang – sebuah negara yang lebih rela membiayai peperangan daripada menyelamatkan rakyatnya daripada bencana alam.
Dunia telah lama menyaksikan bagaimana Amerika Syarikat mengarahkan kekuatannya ke arah dominasi geopolitik, bukannya penyelesaian krisis kemanusiaan. Sistem yang bersifat materialistik ini hanya akan menghasilkan ketidakseimbangan, sama ada dalam negeri mahupun di peringkat antarabangsa.
- Gaza: Mangsa Keganasan Dasar Amerika Syarikat
Sebagai seseorang yang pernah terlibat secara langsung dalam menyuarakan isu Palestin di pentas antarabangsa, saya tidak dapat mengabaikan hakikat bahawa kebakaran di Los Angeles berlaku serentak dengan penderitaan yang tidak berkesudahan di Gaza. Gaza terus dihimpit kekejaman – dengan sekatan ekonomi, pengeboman kejam, dan penghinaan terhadap hak asasi manusia – hasil daripada dasar Amerika Syarikat yang tidak pernah berpihak kepada keadilan.
Ucapan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, pada Januari 2025 yang mengancam “pembalasan besar-besaran” terhadap Gaza sekiranya tuntutannya tidak dipenuhi, adalah gambaran jelas keangkuhan kuasa besar ini. Kebakaran Los Angeles, yang menyebabkan kemusnahan besar, boleh dianggap sebagai satu peringatan keras bahawa kezaliman tidak akan dibiarkan tanpa balasan. Firman Allah SWT:
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا
“Dan apabila Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat; maka berhaklah negeri itu dibinasakan.”
(Surah al-Isra’: 16)
Dalam konteks Gaza, tindakan Amerika Syarikat yang secara terbuka menyokong penjajahan dan sekatan terhadap Palestin adalah lambang ketidakadilan yang melampau. Bencana yang berlaku di tanah air mereka sendiri, seperti kebakaran ini, seharusnya menjadi pengajaran bahawa Allah SWT tidak lalai terhadap kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana pihak, walaupun mereka kelihatan hebat di mata dunia.
- Kebakaran Los Angeles Sebagai Peringatan Ilahi
Musibah yang berlaku di Los Angeles menunjukkan bahawa segala kehebatan manusia boleh dihancurkan dalam sekelip mata. Lebih daripada 27 nyawa terkorban, ribuan hektar tanah musnah, dan kerugian ekonomi mencecah $275 bilion – semuanya berlaku dalam negara yang mendakwa sebagai kuasa besar dunia. Namun, tidak ada kekuatan yang dapat mengatasi kehendak Allah SWT. Firman-Nya:
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ
“Sesungguhnya keadaan kekuasaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: ‘Jadilah engkau!’, maka ia terus menjadi.”
(Surah Yasin: 82)
Bencana ini adalah peringatan kepada semua pihak bahawa kezaliman, ketamakan, dan pengabaian terhadap nilai-nilai kemanusiaan tidak akan terlepas daripada pengawasan Allah. Negara yang membiarkan rakyatnya terabai semasa bencana tetapi dalam masa yang sama menindas rakyat negara lain akan dipertanggungjawabkan.
Saya ingin mengingatkan bahawa Islam mengajarkan kita untuk sentiasa mengambil iktibar daripada musibah. Kebakaran ini seharusnya mendorong Amerika Syarikat untuk merenung kembali dasarnya yang terlalu berpusatkan kekuasaan dan keuntungan, sambil mengetepikan nilai keadilan dan kesejahteraan sejagat.
- Iktibar untuk Dunia Islam dan Komuniti Antarabangsa
Dunia Islam juga harus melihat tragedi ini sebagai peluang untuk memperkukuh solidariti dalam menghadapi cabaran global. Tragedi Gaza dan kebakaran Los Angeles adalah manifestasi berbeza kepada isu yang sama – kegagalan manusia dalam mengutamakan keadilan dan kemanusiaan.
Saya menyeru negara-negara Islam untuk bersatu dalam memperjuangkan hak rakyat Gaza serta menawarkan penyelesaian kepada krisis global seperti perubahan iklim dan bencana alam. Tragedi ini adalah peluang untuk menunjukkan bahawa nilai-nilai Islam – seperti keadilan, persaudaraan, dan pemeliharaan alam – adalah jawapan kepada cabaran yang dihadapi dunia hari ini.
Penutup
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿٦﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿٨﴾ وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾ وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿١٠﴾ الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ ﴿١١﴾ فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ
Maksudnya: “(Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka). Iaitu penduduk “Iram” yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, (sesuai dengan penduduknya). Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri (pada zamannya)? Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)? Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh? (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing). Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu. Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab; Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat).”
(Surah al-Fajr: 6-14)
Jika kita perhatikan ayat 6 hingga 13, maka kita akan mendapati ia bertujuan untuk menguatkan semangat Nabi Muhammad SAW dan memberi peringatan kepada kaumnya yang mendustakannya dengan menyebut bukti berupa azab yang pernah ditimpakan ke atas Kaum ‘Ad, Thamud dan Firaun. Dalam erti kata, seandainya mereka masih mendustakan Nabi Muhammad SAW, maka hal yang sama bakal menimpa mereka. Berdasarkan kepada tujuan tersebut, ayat 6 hingga 13 ini menunjukkan kepada satu ungkapan yang tersirat yang menjadi ayat jawapan mengapa Allah SWT bersumpah dengan lima perkara sebelum ini. Seolah-olah Allah SWT ingin menegaskan, demi hal-hal yang hebat yang disebut sebelum ini (yakni subuh, sepuluh malam dan lain-lain), sesungguhnya Tuhanmu – wahai Muhammad – akan menimpakan azab ke atas kaummu sebagaimana Dia pernah menimpakan azab ke atas Kaum ‘Ad, Thamud dan Firaun. Tambahan lagi, ayat 6 hingga 13 adalah pendahuluan kepada ayat 14 yang merupakan lanjutan (جُمْلَةُ الجَوَابِ) daripada ayat-ayat sumpah sebelum ini. Ia didatangkan bagi menarik perhatian pembaca kepada hal yang akan disampaikan dalam ayat 14 kelak. (Lihat Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/317-318)
Selain daripada itu, Allah SWT menyebut Kaum ‘Ad dan Thamud sebagai contoh disebabkan berita tentang kedua-dua kaum ini sudah lama tersebar dalam kalangan masyarakat Arab. Manakala kisah Firaun dan kaumnya pula dijadikan contoh disebabkan ia selalu disebut-sebut oleh kaum Yahudi yang mendiami semenanjung Tanah Arab. (Lihat Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/318)
Jika kita melihat semula pada ayat 7 dan 8, kandungannya berkisar mengenai gambaran kekuatan yang dimiliki oleh Kaum ‘Ad. Manakala menerusi ayat ke-9 pula, Allah SWT menjelaskan kehebatan yang dimiliki Kaum Thamud dan begitu juga melalui ayat ke-10, Allah SWT telah menyebutkan mengenai kehebatan kerajaan Firaun. Walau bagaimana hebatpun, mereka semua tetap dibinasakan oleh Allah SWT disebabkan kezaliman dan kerosakan yang telah mereka lakukan seperti yang dijelaskan dalam ayat 11 dan 12. Kerosakan yang dimaksudkan dalam ayat 12 ialah kufur, maksiat dan menindas orang lain. (Lihat Fath al-Qadir, 5/531)
Dalam erti kata lain, seolah-olah yang ingin dinyatakan adalah; sedangkan kaum yang lebih hebat daripada Quraisy pun mampu dibinasakan, inikan pula mereka. Hal ini selari dengan ayat 13 daripada Surah Muhammad yang bermaksud: “Dan betapa banyak negeri yang penduduknya lebih kuat daripada penduduk negerimu, yang telah mengusirmu. Kami telah membinasakan mereka dan pasti tiada seorang penolong pun bagi mereka.” (Lihat Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/319)
Kemudian, dalam ayat berikutnya iaitu ayat 14, menyatakan bahawa Allah SWT sentiasa mengawasi tingkah laku manusia. Ia adalah lanjutan daripada ayat-ayat sebelumnya iaitu disebabkan Allah SWT sentiasa mengawasi segala tindak-tanduk hamba-hamba-Nya, maka Dia menimpakan azab ke atas kaum-kaum tersebut sesuai dengan kezaliman yang mereka lakukan. Seolah-seolah makna tersirat yang ingin disampaikan ialah Allah SWT tidak sesekali menzalimi mereka dengan menimpakan azab ke atas mereka. Manakala sebahagian ulama berpendapat, ayat 14 ini adalah lanjutan daripada ayat 1 hingga 4 sebelumnya atau disebut sebagai Jawab al-Qasam. Maknanya adalah, “Demi segala yang disebut pada ayat 1 hingga ayat 4, sesungguhnya Tuhanmu sentiasa mengawasi gerak-geri hamba-hamba-Nya.” Pada asalnya, perkataan (الْمِرْصَادُ) bermaksud tempat memantau. Namun, dalam konteks ayat ini, ia digunakan bagi maksud Allah SWT mendengar dan melihat. (Lihat Jami’ al-Bayan, 24/411; Tafsir Abi al-Su`ud, 9/156; al-Tahrir wa al-Tanwir, 30/323)
Akhir kalam, marilah kita menjadikan tragedi Api Los Angeles sebagai iktibar dalam kehidupan. Kita juga perlu mengisi negara kita ini dengan nilai-nilai takwa dan keimanan. Dengan itu, insya-Allah kita layak menjadi sebuah negara yang tergolong dalam kategori Baldatun Tayyibatun wa Rabbun Ghafur serta memperoleh keberkatan daripada Ilahi. Firman Allah SWT:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَـٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya: Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.”
(Surah al-A’raf: 96)
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ اجْعَل وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين
Maksudnya: “Ya Allah! Jadikanlah kuasa wilayah kami pada orang yang takut kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu, wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.”
اللَّهُمَّ وَلِّ أُمُوْرَنَا خِيَارَنَا ، وَلَا تُوَلِّ أُمُوْرَنَا شِرَارَنَا
Maksudnya: “Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami.”
اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada hilangnya kenikmatan yang telah Engkau berikan, daripada berubahnya kesihatan yang telah Engkau anugerahkan, daripada seksa-Mu (bencana) yang datang secara tiba-tiba, dan daripada segala bentuk kemurkaan-Mu.”