Yusuf ibn Tashfin

Yusuf ibn Tashfin atau Tashafin (memerintah 453 H – 500 H) ialah seorang penguasa etnik Berber dan Almoravid di Afrika Utara dan Al-Andalus (Moor Iberia). Beliau lahir pada tahun 400 H.

Pada tahun 453 H, Abu Bakr, yang ketika itu adalah pemimpin Almoravids, pergi ke selatan ke padang pasir untuk menghentikan pemberontakan suku di sana. Dia memberikan memberi jawatan panglima untuk pasukannya di Maghrib kepada Yusuf Ibn Tashfin, sepupunya. Yusuf terbukti seorang panglima yang sangat berjaya; dia menundukkan Maghribi, Sahara Barat dan Mauritania pada 454 H mengasaskan bandar Marrakesh sebagai ibu kotanya. Pada tahun 473 H, dia menakluki kerajaan Tlemcen (di Algeria zaman moden) dan mengasaskan kota Algiers sekarang, memperluaskan pemerintahannya ke timur hingga Oran. Abu Bakar telah kembali untuk meneruskan kepimpinan pada tahun 452 H tetapi melihat sepupunya sudah mantap dan selamat dalam kedudukannya, dia memutuskan untuk meneruskan kempen di Sahara. Dia mungkin telah sampai ke Ghana pada tahun 469 H. Dia dikatakan telah meninggal dunia akibat panahan beracun pada tahun 480 H. 

Yusuf kemudiannya menerima gelaran, “Amir umat Islam” (Amir al Muslimin (Komander umat Islam)) dan menjadi pemimpin yang tiada bandingan di dalam pergerakan itu. Walau bagaimanapun, beliau mengutus surat dan secara rasmi mengiktiraf Khalifah Abbasiyah, yang mempunyai gelaran tradisional termasuk Amir al Mu’minin (Panglima umat Islam). Walau bagaimanapun, Yusuf pada ketika itu merupakan pemimpin unggul dan digelar khalifah Barat.

Almoravids sudah pun bercadang untuk membawa pergerakan mereka menyeberangi Selat ke Sepanyol; mereka “terkejut dengan kejadian” di sana di mana orang Islam “dipaksa untuk memberi penghormatan kepada orang bukan Islam dan menaikkan cukai yang tidak disebut dalam Al- Quran untuk berbuat demikian.” Apabila raja berdaulat terakhir al-Andalusia, al-Mu’tamid, bimbang Seville akan jatuh ke tangan raja Castile-León yang semakin kuat, Alfonso VI dari Castile menjemput Yusuf ke Sepanyol untuk membantunya dalam mempertahankan taifa Muslim. Dia menerima pelawaan tersebut dengan senang hati. 

Taifa adalah banyak negara kota kecil yang berjaya menyatukan zaman Umayyah Andalusia, yang berakhir pada tahun 422 H. Sebelum ini, al-Mu’tamid telah melancarkan beberapa siri serangan agresif ke atas kerajaan-kerajaan jiran untuk mendapatkan lebih banyak wilayah bagi dirinya sendiri, tetapi aspirasi dan keupayaan ketenteraannya pudar berbanding dengan raja Castilian, yang pada tahun 478 H menawan Toledo yang diperhalusi dari segi budaya dan menuntut parias atau penghormatan, daripada putera-putera Islam yang bangga. Penghormatan para emir meningkatkan ekonomi kerajaan Kristian. Anak lelaki al-Mu’tamid, Rasyid, menasihatinya supaya tidak memanggil Yusuf ibn Tashfin, dan al-Mu’tamid menjawab:

“Saya tidak mempunyai keinginan untuk dicap oleh keturunan saya sebagai orang yang menyerahkan al-Andalus sebagai mangsa kepada orang kafir. Saya tidak suka nama saya terkutuk di setiap mimbar Muslim. Dan, bagi pihak saya, saya lebih suka menjadi unta -pemandu di Afrika daripada pengembala babi di Castile.”

Rashid mungkin menyedari bahawa Yusuf tidak akan hanya membantu emir mempertahankan wilayah mereka tetapi akan turut menyebarkan ideologi reformisnya ke Andalusia dan mengambil kuasa politik untuk dirinya sendiri.

Yusuf menyeberang ke al-Andalus dengan pasukan 15,000 orang, bersenjatakan lembing, belati, pedang India dan perisai yang ditutupi kulit binatang, serta pemain drum untuk pertempuran psikologi. Pasukan berkuda Yusuf dikatakan termasuk 6,000 tentera kejutan dari Senegal yang menaiki kuda Arab putih. Unta juga digunakan. Pada 479 H di Pertempuran Sagrajas, pasukan Almoravid, disertai 10,000 pejuang Andalusia dari wilayah Muslim tempatan, dengan berani menewaskan tentera Kristian terbesar yang pernah berhimpun sehingga ke tahap itu, walaupun jumlahnya jauh lebih besar. Apabila Yusuf pulang ke rumah, emir menyangka dia telah mencapai apa yang mereka inginkan daripadanya dan telah meninggalkan Iberia untuk selamanya. Akan tetapi, pada tahun 483 H, dia menyeberang kembali ke al-Andalus dan mula menguasai negeri-negeri Taifa.

Emir di bandar-bandar seperti Seville, Badajoz, Almeria, dan Granada telah terbiasa dengan gaya hidup mewah; sebaliknya, golongan Almoravid adalah puritan. Selain memberi penghormatan kepada orang Kristian dan memberi orang Yahudi Andalusia kebebasan dan kuasa yang tidak pernah berlaku sebelum ini sekurang-kurangnya setakat reformis berkenaan, mereka mengenakan cukai yang membebankan kepada penduduk untuk mengekalkan gaya hidup ini. Selepas beberapa siri fatwa mengisytiharkan bahawa ia dibenarkan secara moral dan agama baginya untuk menggulingkan pemerintah Taifa yang rasuah, Yusuf melancarkan kempennya. Dia mendapat keputusan yang baik daripada ulama terkemuka, Imam al-Ghazali , yang telah mengajar Abu Bakar ibn Umar Alamtuni dan surat daripada khalifah. Pada tahun itu dia mengasingkan emir ‘Abdullah dan saudaranya Tamim dari Granada dan Málaga, masing-masing, ke Aghmāt, dan setahun kemudian al-Mu’tamid dari Seville mengalami nasib yang sama. Yusuf berjaya menyatukan semula semua wilayah Islam di Semenanjung Iberia, kecuali Zaragoza, kepada Kerajaan Morocco sendiri. Dia terus memerintah dari istana dirajanya di Marrakech.

Konfederasi Almoravid, yang terdiri daripada hierarki Lamtuna, Musaffa dan Djudalah Berber, mewakili golongan elit tentera. Di antara mereka adalah orang Kristian Andalusia dan orang Afrika, mengambil tugas sebagai diwan al-gund, pengawal peribadi Yusuf sendiri; termasuk 2,000 penunggang kuda hitam, yang tugasnya juga termasuk mendaftarkan askar dan memastikan mereka diberi pampasan dari segi kewangan. Pasukan pendudukan Almoravids kebanyakannya terdiri daripada penunggang kuda, berjumlah tidak kurang daripada 20,000. Ke bandar-bandar utama al-Andalus, Seville (7,000), Granada (1,000), Cordoba (1,000), 5,000 bersempadan dengan Castile dan 4,000 di barat Andalusia, menggantikan gelombang penunggang kuda bersempena dengan garrison yang telah ditinggalkan di sana selepas Pertempuran daripada Sagrajas, dibuat untuk bertindak balas, untuk emir Taifa, sukar. Askar yang berjalan kaki menggunakan busur dan anak panah, pedang, tombak dan lembing India, masing-masing dilindungi oleh kulit Maghribi dan perisai galas yang diperbuat daripada antelop. Semasa pengepungan kota kubu Aledo, di Murcia, yang ditawan oleh pemain Sepanyol Garcia Giménez sebelum ini, Almoravid dan tuan rumah Andalusia dikatakan telah menggunakan lastik, sebagai tambahan kepada pukulan dram biasa mereka. Yusuf juga menubuhkan pangkalan tentera laut di Cadiz, Almeria dan pelabuhan jiran di sepanjang Mediterranean. Ibn-Maymun, gabenor Almeria, mempunyai armada yang boleh digunakan.

Almoravids menyatukan semula negara-negara Islam tetapi memperoleh sedikit wilayah tambahan daripada orang Kristian. Mereka berhenti tetapi tidak membalikkan Reconquista. Yusuf berjaya menawan Valencia, sebuah kota yang terpecah antara orang Islam dan Kristian di bawah pemerintahan seorang emir kecil yang memberi penghormatan kepada orang Kristian. El Cid yang terkenal, yang dengan gembira berjuang untuk orang Islam dan juga untuk orang Kristian semasa kerjayanya, adalah pemerintah Kristian. Valencia terbukti menjadi penghalang bagi tentera Almoravid, walaupun reputasi mereka tidak boleh disentuh. Abu Bakar ibn Ibrahim ibn Tashfin dan anak saudara Yusuf Abu ‘Abdullah Muhammad kedua-duanya gagal mengalahkan El Cid. Yusuf kemudiannya menghantar Abu’l-Hasan ‘Ali al-Hajj tetapi dia juga tidak berjaya. Pada tahun 490 H, dalam perjalanan keempatnya ke al-Andalus, Yusuf cuba secara peribadi menolak tentera Alfonso VI, menuju ke semua tetapi bandar Toledo yang terbiar tetapi penting dari segi sejarah. Usaha bersepadu sedemikian bertujuan untuk menarik pasukan Kristian, termasuk mereka yang mengepung Valencia, ke pusat Iberia. Beberapa bulan setelahnya, Almoravids memberikan satu lagi tamparan kepada pasukan Alphonso VI. El Cid’

Muhammad ibn ‘A’isha, anak Yusuf, yang telah dilantiknya gabenor Murcia, berjaya menyampaikan serangan yang berkesan kepada pasukan El Cid. Walaupun bandar itu masih belum tewas, berpuas hati dengan keputusan kempennya, Yusuf pergi ke mahkamahnya di Marrakesh. Dua tahun kemudian, dia sekali lagi menyeberangi Selat dalam kempen baru untuk menawan wilayah di timur Andalusia. El Cid telah meninggal dunia pada tahun yang sama, 492 H, dan isterinya, Chimena, memerintah menggantikannya. Menjelang penghujung tahun 493 H, serangan Almoravid lain yang diketuai oleh leftenan Yusuf yang dipercayai Mazdali ibn Banlunka mengepung Valencia selama tujuh bulan. Alphonso dan Chimena, melihat kemustahilan untuk menghalang Almoravids, membakar masjid besar itu dalam kemarahan dan meninggalkan bandar itu. Akhirnya, Yusuf telah menakluki Valencia dan menguasai sepenuhnya timur al-Andalus. Dia kini tidak dapat dinafikan sebagai pemerintah yang paling berkuasa di Eropah barat.

“Seorang yang bijak dan cerdik, tidak terlalu cepat dalam penentuannya, dan tidak terlalu lambat dalam melaksanakannya,” Yusuf sangat menyesuaikan diri dengan rupa bumi yang lasak di Sahara dan tidak berminat dengan kemegahan mahkamah Andalusia. Penerangan berikut tentang penampilan Yusuf adalah daripada karya abad keempat belas; Yusuf ialah “teint brun, taille moyenne, maigre, peu de barbe, voix douce, yeux noir, nez aquilin, meche de Mohammed retombant sur le bout de l’oreille, sourcils joints l’un a l’autre, cheveux crepus” ; bermaksud – “Warna coklat, ketinggian tengah, nipis, janggut kecil, suara lembut, mata hitam, hidung lurus, kunci Muhammad jatuh di bahagian atas telinganya, kening mata bercantum, rambut berbulu” [6]

Dia kemudian mencapai usia 101 tahun dan, tidak seperti pendahulunya, dia tidak mati dalam pertempuran. Dia digantikan sebagai Emir oleh anaknya, Ali ibn Yusuf (1106–42).

Beliau meninggal dunia pada Muharram tahun 500 Hijrah.

Rujukan: Yusuf ibn Tashfin. (2016, October 27). New World Encyclopedia. Diakses pada 2 Disember 2022: https://www.newworldencyclopedia.org/p/index.php?title=Yusuf_ibn_Tashfin&oldid=1001034

Latest articles

Related articles