Sultan Abdul Hamid II: Berjuang Hingga Ke Akhirnya

  • Sistem pemerintahan dan ekonomi Sultan Abdul Hamid II (Menurunkan harga barang)

Sultan Abdul Hamid II, anak kepada Sultan Abdulmajid, dilahirkan di Istanbul pada 21 September 1842. Dibesarkan di istana Uthmaniyyah, beliau menguasai banyak bahasa dengan fasih, termasuk Perancis, Arab dan Parsi. Zaman kanak-kanak dan remajanya bertepatan dengan “Tanzimat,” tempoh reformasi dalam Empayar Uthmaniyyah yang bermula pada tahun 1839.

Pemerintahan Sultan Abdul Hamid selama 33 tahun bermula pada 31 Ogos 1876, ketika empayar itu berada dalam kesempitan yang teruk di tengah-tengah ancaman di dalam dan di luar negara. Pada tahun yang sama kenaikannya, beliau menandatangani perlembagaan bertulis pertama empayar, yang dikenali sebagai “Kanun-i Esasi,” pada 23 Disember, meletakkan asas bagi kerajaan berperlembagaan.

Cemerlang dalam dasar luar, beliau mengikuti perkembangan politik di seluruh dunia dengan teliti dengan matlamat utamanya adalah untuk mendapatkan keamanan bagi empayar yang diperintahnya. Beliau berusaha untuk mengukuhkan hubungan Uthmaniyyah dengan dunia Islam, menjadikan ini sebagai dasar asas.

Dasar ekonominya mengutamakan pembayaran balik hutang luar negeri yang ditinggalkan daripada pendahulunya. Beliau menandatangani perjanjian dengan pemiutang Eropah pada 20 Disember 1881, untuk membayar sebahagian besar.

Sultan Abdul Hamid II juga mengambil langkah penting dalam pendidikan. Beliau membuka banyak sekolah rendah, menengah dan tinggi, serta sekolah untuk akademi OKU dan tentera, di seluruh empayar.

Beliau juga sangat mementingkan sukan. Tiga kelab terbesar dalam bola sepak Turki, iaitu Besiktas, Galatasaray dan Fenerbahce, semuanya diasaskan semasa pemerintahannya.

Beliau membiayai pembinaan Hospital Sisli Etfal dan rumah jagaan Darulaceze, membayar kos pembinaan kedua-duanya sendiri. Kedua-dua institusi itu masih beroperasi di Istanbul.

Gambar kiri: Hospital Sisli Etfal (dahulu) Gambar kanan: Hospital Sisli Etfal (Kini)

Seorang anggota bomba yang datang melawat warga tua di Rumah Jagaan Darulaceze http://itfaiye.ibb.gov.tr/img/201992841412120737218856.jpg 

Laluan trem elektrik juga dibuka di banyak bandar, manakala lebuh raya dipanjangkan dan talian telegraf telah disediakan melalui wilayah Basra, kini terletak di selatan Iraq, serta Hijaz.

Menara jam telah dibina di seluruh empayar untuk memperingati ulang tahun ke-25 baginda menaiki takhta.

Sultan Abdul Hamid II yang meminati muzik Barat, opera dan teater, mengurangkan perbelanjaan istana sebanyak mungkin dan menjalani kehidupan yang sederhana.

  • Mempertahankan negara beliau

Sultan Abdul Hamid II merupakan sultan empayar Uthmaniyyah yang terakhir. Beliau muncul di pentas sejarah pada ketika empayar itu muflis dan tidak dapat mempertahankan diri daripada musuh-musuhnya yang ramai. Dalam menghadapi pencerobohan dari luar dan sabotaj dari dalam, diserang oleh kuasa nasionalisme dan dilemahkan oleh sabotaj dalaman dari beberapa ancaman, dia melancarkan pertempuran yang berani untuk memelihara apa yang tinggal dari empayar yang dahulunya perkasa. Dalam usaha ini, sebahagiannya berjaya, memelihara teras Islam dalam pemerintahannya selama empat puluh tahun dan menjaga empayar daripada perang besar untuk sekian lama.

Sultan Abdul Hamid mewarisi sebuah empayar yang mengalami kesempitan kewangan. Bermula dengan Perang Crimean (1853-1856), hutang Uthmaniyyah meningkat secara berterusan. Beban untuk mengekalkan tentera yang besar dan memodenkannya dalam menghadapi ancaman asing yang berterusan memerlukan pinjaman berterusan, sehingga menjelang 1878 hutang awam berjumlah lebih daripada 13.5 bilion kurush. Kos untuk membayar hutang yang besar ini adalah lebih daripada 1.4 bilion kurush, jumlah yang sama dengan 70% daripada semua hasil. Beban hutang yang berat memberi bayangan panjang kepada semua aspek pemerintahan Sultan, termasuk hubungan antarabangsa, pendidikan, pertanian dan pembaharuan politik.

Empayar Uthmaniyyah yang lemah dari segi ketenteraan dan ekonomi menjadi objek cita-cita dan sasaran empayar Eropah. Rusia telah muncul sebagai kuasa besar Eurasia, setelah menawan wilayah Turkuman di Asia Tengah dan Caucasus. Tsar Rusia mahukan akses terbuka ke perairan hangat Mediterranean untuk menjadi pemain dalam permainan hebat penguasaan dunia. Tetapi Empayar Uthmaniyyah, yang berada di atas busur lebar yang memanjang dari Laut Adriatik ke sempadan Parsi, menghalang akses ini. Untuk mencapai matlamatnya dan menekan Uthmaniyyah supaya memberikan konsesi kepadanya, Tsar menggunakan gabungan ancaman ketenteraan langsung dan tekanan tidak langsung melalui pengganti Serbia dan Bulgarnya. Perancis, selepas menduduki Algeria, memandang ke arah Maghribi dan Tunisia. Orang Itali mahukan Libya. Empayar Austria-Hungary mencari Bosnia-Herzegovina. Kepentingan Empayar British terletak di Mesir dan dalam kawalan laluan akses ke Empayar Indianya. Hanya Jerman, yang telah muncul sebagai kuasa dominan di benua di bawah Bismarck, memilih status quo. Tetapi dia juga sanggup mengorbankan integriti wilayah Uthmaniyyah untuk memelihara kepentingannya. Menyedari bahawa perang antara Rusia dan Austria-Hungary atas cita-cita mereka yang bersaing di Balkan akan memaksanya untuk berpihak dan menghancurkan penguasaannya di benua Eropah, Kaiser Jerman mereka bentuk pakatan antara dirinya, Maharaja Austria-Hungary dan Tsar dari Rusia. Perikatan ini dipanggil Liga Tiga Maharaja.

Dalam corak nasionalistik Eropah abad ke-19, Uthmaniyyah berdiri sendiri dalam desakan mereka untuk mengekalkan negara berbilang agama, berbilang etnik, berbilang negara. Tetapi retakan yang terlalu ketara dalam empayar, mengikut garis kebangsaan dan agama adalah jemputan untuk campur tangan asing. Kuasa Eropah, menggunakan perpecahan agama dan etnik ini sebagai peluang politik, telah bertekad untuk menahan Empayar Uthmaniyyah sebuah negara Uthmaniyyah yang muflis, yang digelar sebagai “orang sakit Eropah” oleh Tsar, tidak dapat mempertahankan dirinya dan sentiasa mencari sekutu yang akan menjamin integriti wilayahnya. Menentang kemungkinan besar ini, Sultan Abdul Hamid II melancarkan perjuangan yang berani untuk menyelamatkan empayar, jika boleh, atau sekurang-kurangnya menyelamatkan komponen teras Islamnya jika baginda kehilangan wilayah yang didominasi oleh Kristian. Dalam usaha ini, dia menggantikan diplomasi dengan perang, memainkan cita-cita satu kuasa Eropah terhadap yang lain, berkompromi di mana dia boleh dan membeli masa untuk mereformasi institusi yang menyatukan empayarnya. Sebahagian besar rancangan yang dilaksanakannya berjaya. Tetapi dia telah tiba untuk memimpin kerajaan Empayar Uthmaniyyah terlalu lewat. Gaya autokratiknya menimbulkan ketidaksenangan rakyatnya. Dan kejayaan pembaharuannya telah menggerakkan kuasa-kuasa besar yang akhirnya menjatuhkannya dan membawa kepada kehancuran empayar Uthmaniyyah.

Sejurus selepas penabalannya sebagai Khalifah Uthmaniyyah, Sultan Abdul Hamid menentang cita-cita Rusia di Balkan. Tsar, yang mengisytiharkan dirinya sebagai juara semua Slav dan pelindung Gereja Ortodoks Timur, menggalakkan pemberontakan di Serbia. Uthmaniyyah berjaya menumpaskan pemberontakan pada tahun 1876. Menyedari bahawa campur tangan aktif bagi pihak Serb membawa risiko peperangan dengan Austria-Hungary, Tsar mengalihkan tumpuannya ke Bulgaria. Alasan untuk campur tangan adalah penganiayaan yang sepatutnya terhadap Kristian Bulgar oleh Uthmaniyyah, manakala objektifnya ialah penciptaan Bulgaria yang lebih besar, di bawah penguasaan Rusia, memanjang ke selatan dari Danube hingga ke Laut Aegean. Pantai barat Laut Hitam kemudiannya akan berada di bawah penguasaan Rusia dan angkatan bersenjata Tsar akan ‘mendapat akses ke Mediterranean. Walau bagaimanapun, rancangan ini juga memerlukan kerjasama pihak Austria. Semasa Perang Crimean 1853-1856, tentera Austria telah menduduki Romania dengan konspirasi pihak Rusia. Untuk tentera Rusia sampai ke Bulgaria, mereka perlu menyeberangi Romania, kini di bawah penguasaan Hapsburg. Kerana takut bahawa pertindihan cita-cita Rusia dan Austria mungkin membawa kepada peperangan, Bismarck dari Jerman mencadangkan pembahagian Empayar Uthmaniyyah, dengan Bosnia-Herzegovina dan Serbia pergi ke Hapsburg manakala Romania dan Bulgaria yang diperbesarkan akan berada di bawah penguasaan Rusia. British, bimbang bahawa pengaruh Austria dan Rusia semakin meluas ke arah Mediterranean akan mengancam kepentingan mereka sendiri, menentang rancangan ini dan sebaliknya mencadangkan satu persidangan di Istanbul untuk mendamaikan cita-cita kuasa yang bersaing.

Keperluan angkatan tentera, dan birokrasi awam yang diperlukan untuk mentadbir empayar yang luas, menuntut tenaga kerja yang cekap dan terlatih. Sultan Abdul Hamid mengetahui bahawa Uthmaniyyah tidak dapat mengejar Barat melainkan sistem pendidikan diperbaharui dan diperluaskan. Oleh itu pendidikan diberi keutamaan tertinggi. Sultan memastikan bahawa pembaharuan pendidikan yang dimulakan semasa tanzimat (pembentukan semula) berjaya diselesaikan semasa pemerintahannya. Memandangkan beban hutang itu amat berat, Sultan melabur daripada sumber peribadinya untuk meningkatkan taraf pendidikan di sekolah agama Islam, mengembangkan sukatan pelajaran mereka untuk memasukkan pengajaran dalam fizik dan matematik. Sekolah millet serta sekolah mubaligh yang dikendalikan oleh warga asing menyaksikan peningkatan kehadiran yang sama. Lebihan 39% ke atas hasil pertanian telah dikenakan, dengan dua pertiga daripada hasil yang dijana diperuntukkan untuk penambahbaikan pertanian dan baki satu pertiga untuk pendidikan awam. Pendaftaran dalam tentera sekolah Rushdiye telah diperluaskan dengan banyak. Tentera mendahului dalam meningkatkan pendidikan teknikal. Dengan kader pelajar yang lebih baik, Akademi Perang, Sekolah Kejuruteraan Tentera Darat, Sekolah Perubatan Tentera Darat dan Sekolah Marin Saudagar memulakan program pemodenan. Pengajar tentera dari Jerman dan pengajar pertanian dari Perancis dibawa masuk untuk menaik taraf fakulti. Kemasukan sekolah teknik meningkat empat kali ganda. Universiti Istanbul dibuka semula pada tahun 1900 dengan fakulti Matematik, Sains Fizikal, Agama dan Sains Sosial. Peperiksaan berasaskan prestasi menggantikan sistem pilih kasih lama untuk kemasukan ke sekolah teknik dan universiti. Pembaharuan pendidikan Sultan membuka pintu kepada kanak-kanak dari kelas kurang berkemampuan memberi mereka peluang untuk bersaing untuk jawatan yang lebih tinggi dalam perkhidmatan awam dan tentera. Diramalkan, kebangkitan kelas berpendidikan yang berpunca daripada golongan bawahan menimbulkan tuntutan untuk meningkatkan penyertaan politik dan akhirnya membawa kepada revolusi Turk Muda dan penggulingan Sultan sendiri (1909).

  • Sultan Abdul Hamid II Mempertahankan Palestin dan Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah

Pada akhir tahun 1800-an, gerakan Zionis menyeru dan berusaha agar sebuah negara Yahudi ditubuhkan di Palestin. Sultan Abdul Hamid II mengambil beberapa siri langkah berjaga-jaga untuk menggagalkan rancangan itu. Namun, apabila sultan dijatuhkan dari takhta dan gerakan Turki Muda mengambil alih kuasa, gerakan itu dapat melebarkan pengaruhnya di rantau itu.

Orang Yahudi menjadi pelarian ke seluruh dunia selepas orang Rom membakar Jerusalem pada tahun 70 M. Mereka terpaksa menanggung kesusahan di mana-mana sahaja mereka pergi. Sejak zaman itu, mereka sentiasa menunggu seorang penyelamat, seorang Messiah, yang akan mengumpulkan mereka di bawah satu negeri. Ketika kedatangan Messiah yang ditunggu-tunggu ini tertangguh, beberapa orang idealis Yahudi bergerak untuk menubuhkan negara Israel. Kumpulan ini berkumpul di Basel, Switzerland, pada tahun 1897 dan dipanggil Zionis, sempena Gunung Zion di mana Beth ha-Mikdas (Masjid Al-Aqsa) Nabi Sulaiman dibina.

Wilayah yang Dijanjikan

Zionis mula meminta bantuan dari Empayar British, yang merupakan negara yang paling berkuasa pada masa itu, tetapi tuntutan mereka tidak diambil serius. Lama kelamaan, pihak British menyedari bahawa gerakan Yahudi ini semakin kuat dan menawarkan wilayah di bawah jajahan mereka kepada orang Yahudi, seperti Uganda, Siberia dan Cyprus, namun mereka tidak bersetuju. Mereka mahukan Palestin, rumah kepada ratusan ribu orang Arab, yang merupakan tanah yang dijanjikan yang disebut dalam Kitab Taurat.

Kerajaan Uthmaniyyah mengambil beberapa langkah berjaga-jaga terhadap usaha pergerakan Yahudi ini yang mengancam integriti wilayahnya. Pada tahun 1871, sebelum Zionis mengambil apa-apa tindakan, kerajaan Uthmaniyyah mengisytiharkan 80 peratus daripada Palestin sebagai milik negara mereka. Selepas pertabalan Sultan Abdul Hamid II, beliau meningkatkan langkah pencegahan terhadap penempatan Yahudi di Palestin. Pada tahun 1883, beliau menyekat pengambilalihan tanah Palestin dan memutuskan untuk mengambil sendiri wilayah strategik itu menjadi sebahagian negara dan jajahan taklukan empayar Uthmaniyyah.

Pada tahun 1900, Sultan Abdul Hamid II menghadkan orang Yahudi tinggal di wilayah Palestin kepada 30 hari. Beliau seterusnya melarang pengambilalihan wilayah oleh orang Yahudi asing di Empayar Uthmaniyyah, termasuk Palestin. Telah diisytiharkan bahawa Empayar Uthmaniyyah bukanlah kawasan penempatan bagi orang-orang yang diusir dari Eropah.

Tiada ruang untuk sebarang rundingan

Theodor Herzl yang berasal dari Budapest, ketua gerakan Zionis, meminta untuk bertemu dengan Sultan Abdul Hamid II. Apabila permintaan ini ditolak, beliau menyampaikan tawarannya kepada sultan melalui rakan karibnya, Polish Phillip Newlinsky, pada Mei, 1901. Mereka menawarkan untuk membayar hutang luar negara Uthmaniyyah dan menyebarkan propaganda untuk Sultan Uthmaniyyah di Eropah sebagai pertukaran untuk pembukaan tanah Palestin kepada penempatan Yahudi dan memindahkan pemerintahan wilayah tersebut kepada orang Yahudi.

Sultan menolak tawaran ini dengan kenyataan belaiu yang terkenal: “Saya tidak akan menjual apa-apa, walau seinci pun wilayah ini kerana negara ini bukan milik saya tetapi milik semua Uthmaniyyah. Rakyat saya memenangi tanah ini dengan darah mereka. Kami hanya akan memberi apa yang kami ada sekarang dengan cara kami mendapatkannya.” Herzl mengulangi tawarannya sekali lagi pada tahun berikutnya, tetapi jawapan beliau tetap sama.

Perlu diambil perhatian bahawa Sultan Abdul Hamid II bukanlah seorang anti-Semit. Dia terkenal dengan pendekatannya yang realistik dan bukannya emosi terhadap masalah. Istilah anti-Semitisme tidak mempunyai tempat dalam budaya Muslim-Turki. Semua langkah berjaga-jaga yang diambil dalam tempoh itu adalah untuk menjaga integriti negara beliau dan bukan komuniti tertentu. Pada masa itu, Empayar Uthmaniyyah adalah rumah kepada penduduk Yahudi terbesar di dunia, yang hidup bebas. Thessaloniki, yang ketika itu merupakan sebahagian daripada Empayar Uthmaniyyah, ketika itu merupakan bandar Yahudi terbesar di dunia.

Langkah kedua

Orang Turki Muda yang menggulingkan Sultan Abdul Hamid II pada tahun 1909 mengusir beliau ke Thessaloniki dan memenjarakannya di rumah seorang jurubank Yahudi bernama Allatini. Semua wilayah yang dimiliki oleh sultan telah dinasionalisasikan dan orang Yahudi dibenarkan menetap di Palestin oleh gerakan Turki Muda. Walaupun mereka menyinggung perasaan semua masyarakat Uthmaniyyah dengan politik Turkifikasi mereka, mereka bekerjasama dengan orang Yahudi kerana orang Yahudi membantu mereka merampas kuasa.

Terdapat ramai orang Yahudi, Freemason dan Sabataist di dalam gerakan Turki Muda. Salah seorang daripada mereka, jurubank Yahudi dan freemason Emmanuel Carasso, adalah rakan Wazir Besar Talat Pasha dan ahli delegasi yang mengisytiharkan penggulingan dan kejatuhan Sultan Abdul Hamid II dari takhta. Timbalan Thessaloniki Carasso adalah orang yang paling berkuasa pada zamannya dan juga penganjur penghijrahan Yahudi ke Palestin. Orang Turki Muda membalas jasa orang Yahudi dengan membantu Carasso melipatgandakan kekayaannya dan membenarkannya menjalankan pesaran gelap untuk makanan semasa Perang Besar.

Kumpulan itu membuat perjanjian dengan Menteri Luar Britain ketika itu Arthur Balfour pada tahun 1917. Dengan Deklarasi Balfour, Empayar British memberi lampu hijau untuk membina sebuah negara Yahudi di tanah Palestin. Apabila tentera Uthmaniyyah di bawah pimpinan Mustafa Kemal dikalahkan di Syria, Palestin telah ditakluk oleh British pada tahun 1918. Adalah menjadi prinsip umum bahawa tentera penjajah tidak dibenarkan mengambil harta persendirian: Hanya tanah milik negara bertukar tangan. Oleh itu, tanah milik Sultan Abdul Hamid dan dirampas oleh Turki Muda telah diambil alih oleh British. Selepas pendudukan British, penempatan Yahudi di Palestin meningkat. Pada waktu tersebut orang Yahudi juga sudah boleh membeli tanah di Palentin. Orang Arab terpaksa menjual tanah mereka kerana ekonomi mereka di bawah tekanan dan memerlukan.

Waktu-Waktu Susah

Dalam surat daripada Sultan Abdul Hamid II, yang termasuk milik Tarekat Shadhili kepada Shadhili Syeikh Abu’Shamat Mahmud, bertarikh 22 September 1913, Sultan Abdulhamid berkata: “Saya berhenti menjadi khalifah kerana penindasan dan ancaman oleh Turki Muda. Kumpulan ini bertegas dan mengugut saya untuk meluluskan penubuhan negara Yahudi di Palestin. Saya menolak cadangan ini. Mereka akhirnya menawarkan 150 juta keping emas British. Saya masih menolak dan saya mengatakan: ‘Saya tidak akan bersetuju dengan anda walaupun anda menawarkan bukan sahaja 150 juta emas British tetapi semua emas di seluruh dunia. Saya berkhidmat untuk masyarakat Islam selama lebih daripada 30 tahun. Saya tidak mengecewakan nenek moyang saya. Berikutan jawapan terakhir saya, mereka bersetuju untuk menggulingkan saya dari takhta saya dan menghantar saya ke Thessaloniki. Saya berdoa kepada Allah, saya tidak menerima untuk menubuhkan negara baru di bumi Palestin di atas Negara Uthmaniyyah dan masyarakat Islam.”

Menjelang 1947, lebih separuh daripada penduduk di Palestin adalah Yahudi dan sebahagian besar wilayah itu adalah milik mereka. Langkah seterusnya ialah untuk kemerdekaan. Beberapa kumpulan Yahudi memaksa British mengosongkan kawasan itu. Keputusan yang keluar daripada referendum adalah untuk menubuhkan negara Yahudi dan PBB mengesahkannya pada tahun 1948. Kerajaan Ankara adalah antara yang pertama menerima keputusan itu.

Negeri baru itu dinamakan sempena Israel yang mana maharajanya ialah Nabi Daud. Israel adalah nama Nabi Yakub, seorang tokoh yang dianggap bapa bangsa Israel. Pada bendera Israel, Bintang Daud kelihatan di antara dua garis biru, yang melambangkan Laut Mediterranean dan Sungai Jordan. Sebilangan besar orang Arab di sana memutuskan untuk berhijrah dan hidup dalam keadaan yang susah di tempat perlindungan. Tanah mereka dirampas kepada orang Yahudi.

Tentera Arab bersekutu telah dikalahkan semasa penentangan kepada Israel pada tahun 1948, 1967 dan 1973. Rusia berada di pihak Arab dan beberapa negara Arab menjadi negara satelit kepada Rusia. Ketika itulah pandangan Sultan Abdul Hamid dipuji sekali lagi. Beliau kekal sebagai tokoh yang dicintai di negara Arab dan namanya disebut dalam khutbah solat Jumaat.

Rujukan:

  1. https://www.dailysabah.com/feature/2017/03/10/the-palestine-issue-that-cost-sultan-abdulhamid-ii-the-ottoman-throne 
  2. https://historyofislam.com/contents/resistance-and-reform/sultan-abdul-hamid-ii/ 
  • Sultan Abdul Hamid II Mempertahankan Rasullullah SAW

Pada tahun 1889, Henri de Bornier, seorang penyair dan penulis skrip yang berasal dari Perancis telah menulis sebuah skrip untuk pementasan teater anti-islam bertajuk Mahomet. Ia adalah sebuah teater komedi Perancis dan satu rehearsal telah dijalankan untuk tayangan pada 1890. Tayangan teater komedi tersebut adalah dalam bentuk menghina Nabi Muhammad SAW dan akidah Islam.

Sultan Abdul Hamid II yang mengetahui perkara tersebut segera campur tangan serta mencegah ia dari ditayangkan di teater Perancis. Akhirnya pada tahun 1890, Perdana Menteri Perancis ketika itu, Charles De Freycinet telah mengharamkan produksi Mohamet.

Apabila penulisnya yang sangat menzahirkan permusuhannya kepada Islam dan orang Islam disebabkan fanatiknya terhadap Kristian tidak dapat meneruskan hasrat untuk melakukan tayangan di Perancis, beliau berusaha untuk mementaskannya di England. Persediaan dilakukan untuk ditayangkan di London’s Lyceum Theatre. Sultan Abdul Hamid sekali lagi masuk campur serta mencegah daripada diteruskan tayangan di England.

Sehinggalah 1896, tidak ada satu babak pun dipersembahkan di dalam teater kepada orang ramai. Setelah Bornier, tidak ada lagi penulis skrip Eropah yang berani menulis teater berkenaan kehidupan Nabi SAW.

 

Latest articles

Related articles